U bevindt zich hier: Startpagina >> Coaching en training >> Wat is Training? >> Trainingsprogramma's >> Relativeren

Relativeren

Epictetus, een filosoof die leefde van 55-135 n. Chr. zei ooit

 

"Niet de dingen zelf maken de mensen van streek, maar hun gedachten erover."

 

 

Veel mensen hebben het gevoel dat ze geleefd worden. 'Dit moet nog gebeuren en dat moet nog af. Morgen komt die-en-die en dan moet ik nog dat-en-dat gedaan hebben.' We moeten nu eenmaal veel in ons leven. We moeten werken, we moeten zorgen voor anderen, we moeten geld verdienen, we moeten presteren. Iets moeten is natuurlijk niet per definitie verkeerd, zolang er maar iets tegenover staat of afgewisseld wordt met rust en ontspanning. Het gevoel van moeten kost veel geestelijke energie.

 

Er zijn ook mensen die niet zozeer vanuit hun omgeving, maar van zichzelf heel veel moeten. Zij maken zich overal verantwoordelijk voor. 'Als ík het niet doe, wie doet het dan wel?' 'Ik moet het goede voorbeeld geven, anders groeien mijn kinderen op voor galg en rad.' 'Ik kan deze klus het beste zelf doen, dan gaat het het snelst.'

Veel mensen worden beheerst door schuldgevoelens. Het zijn veelgehoorde klachten. Vaak gaan achter schuldgevoelens irrationele gedachten schuil.

Enkele voorbeelden :

  • 'Ik moet meer tijd aan mijn kinderen besteden, anders ben ik geen goede moeder.'
  • 'Als ik niet meer tijd aan mijn opleiding besteed, zal ik nooit een goede arts worden.'
  • 'Ze vinden me vast een waardeloze manager, ik moet meer presteren.'

Zo kunnen we de irrationele gedachten gaan indelen naar :

  1. Overdreven perfectionisme: ik moet alles foutloos doen, anders ben ik waardeloos.
  2. Altijd lief en aardig gevonden willen worden: iedereen moet mij altijd aardig vinden, anders kan ik niet functioneren.
  3. Lage frustratietolerantie: alles moet gaan zoals ik wil, anders kan ik het niet.
  4. Denken in doemscenario's: als dát gebeurt, overleef ik het niet.
  5. Eisen stellen: mensen moeten zich houden aan mijn regels, anders is het niet rechtvaardig.


Het is belangrijk om irrationele gedachten bij jezelf te leren herkennen en ze op hun waarheid te toetsen. Als dat lukt, ontdek je dat de gedachten niet al te zeer op de werkelijkheid zijn gebaseerd, maar dat ze een loopje met je nemen..
De relativeringtraining gaat uit van het reactiepatroon waarbij er zich een gebeurtenis voordoet waarbij zich een bepaalde irrationele gedachte gevormd wordt (vaak zonder je te beseffen dat die gedachte zo irrationeel is) en waarbij jij nogal heftig gaat reageren(emotioneel, boos, hulpeloos).

 

De training leert je via een stappenplan om in de eerste plaats de feiten van de gebeurtenis te onderzoeken en daarna na te gaan in hoeverre je gedachten uit stap 2 realistisch zijn, gezien de gebeurtenis. Door op een realistische manier de feiten en de gedachten op een rijtje te zetten, ontdek je dat die heftige emoties helemaal niet zo nodig zijn, en dat een kalmere reactie wel zo rustig is voor je gemoed.

 

Deze training leert je relativeringtechnieken te beheersen en duurzame gedrags- en gevoelsverandering te bewerkstelligen. Het doel is behaald als je zelfstandig de methodiek kunt toepassen.